לרכישת מארזי הנייר שלי לחצו על התמונה

יום ראשון, 10 בפברואר 2013

סוגי דיו שונים - מה ההבדלים?

הי,
שבוע חדש מתחיל ואני ממשיכה לענות על השאלות שלכן מהבלוג קנדי.
והיום אני אענה על שאלה בנוגע לסוגי דיו שונים:
נשאלתי:
1.מה ההבדל בין כל סוגי הדיו. ניסיתי דיו גירי ויש לי דיו שמתאים לבד ועוד אחד שאני לא יודעת מה הוא ולא הרגשתי שום הבדל בהחתמת חותמות או החתמה שוליים של דף...
2.איזה דיו מתאים לחותמות שרוצים לצבוע אותן בקופיק?






ישנם מספר סוגי דיו עיקריים שאני משתמשת בהם. ואני אנסה להסביר על כל אחד מהם.
דיו לסקראפ מתחלק לכמה סוגים שני הסוגים העיקריים המשמשים לסקראפ הם: דיו DYE ודיו פיגמנטי.

דיו dye - הוא דיו על בסיס מים.  לרוב פד דיו של דיו dye יהיה עשוי לבד ולא ספוג.


דיו ממנטו

זהו דיו DYE יבש על בסיס מים. המתייבש מהר מאוד יחסית. הוא הדיו המועדף עליי לצביעה עם מרקרים על בסיס אלכוהל כמו קופיק ופרומרקר. ניתן להתחיל לצבוע את ההחתמה עם מרקרים מייד לאחר ההחתמה מבלי שיהיו נזילות של דיו בתוך הצביעה.


 ניתן לראות בבירור כי הבלטה חמה על דיו ממנטו יוצאת במרקם של קליפת תפוז. בגלל שדיו ממנטו מתייבש מאוד מהר. האבקה נדבקת רק לחלקים הבודדים שלא התייבשו ולכן זו התוצאה.


דיו דיסטרס

הוא דיו שקוף עם פיגמנט המאפשר לראות דרכו. יש לו שימושים רבים. ניתן ליצור איתו מראה מיושן. ניתן לערבב בקלות בין צבעיו השונים וליצור רקעים. ניתן לדלל אותו עם מים. וניתן להחתים איתו אבל תוצאת ההחתמה לא תהיה חדה וברורה כמו עם דיו dye אחר. כבר כשמניחים אותו על החותמת ניתן לראות מאין שלוליות קטנות שנוצרות על החותמת וכך גם יראו בהחתמה.
הוא מתייבש לאט יחסית לדיו DYE ולכן מאפשר לעשות איתו הבלטה חמה.
אפשרויות השימוש בו הן רבות ומגוונות והוא קיים במבחר גדול מאוד של צבעים.



החתמה עם דיו דיסטרס יוצאת לא אחידה אבל בעלת מראה מעניין. דיו דיסטרס לא נועד כל כך להחתמות ולכן פחות מומלץ לחותמות עם הרבה פרטים או חותמות של טקסט כי התוצאה לא ברורה. (אלא אם כן זה המראה המבוקש).
 בתמונה למעלה ניתן לראות רקע שיצרתי על ידי שימוש ב4 צבעים של דיו דיסטרס. השקיפות של הדיו הזה ומשך הזמן הארוך יחסית שלוקח לו להתייבש. מאפשרים ליצור עירבובים ומעברים יפים של צבעים. גם אחרי שהדיו התייבש ניתן "להחיות אותו" ע"י שימוש במים.  

השקיפות של דיו הדיסטרס מאפשרת לכסות איתו שטחים שהוחתמו ע"י דיו אחר. מבלי לפגוע במראה ההחתמה. (בדוגמה למעלה החתמתי עם דיו ממנטו ואחר כך כיסיתי עם דיסטרס)
 



דיו פיגמנטי - הוא דיו רטוב. עם זמן ייבוש ארוך יחסית. בדרך כלל פד הדיו עשוי מספוג. בהחתמה הוא יוצר מראה אטום יחסית. ובשל זמן הייבוש הארוך שלו הוא מאפשר שימוש באבקת אמבוסינג.
הוא מכיל בתוכו סוגים רבים של דיו:


ורסה קולור

דיו פיגמנטי עם זמן ייבוש ארוך. מושלם להבלטות עם אבקת אמבוסינג. בגלל שהוא נשאר רטוב לזמן ארוך. אם משתמשים באבקת הבלטה צבעונית, ניתן להשתמש בכל צבע של דיו תחתיה כי הכיסוי הוא מושלם ולא ניתן יהיה לראות הצבע שמתחת. ניתן לקצר את תהליך הייבוש על ידי חימום עם אקדח חום.




 בתמונה הבאה השתמשתי גם בדיו ורסה קולור ירוק אבל כיסיתי באבקת אמבוסינג בצבע זהב. בגלל שהדיו נשאר רטוב לזמן ארוך יחסית. האבקה נידבקת היטב לכל אזורי ההחתמה ומאפשרת כיסוי מלא ולכן אין חשיבות לצבע ההחתמה המקורי.



ורסה פיין

דיו על בסיס שמן. המיועד להחתמות של חותמות עם הרבה פרטים. נותן לרוב החתמה מושלמת!
לאחר ייבוש ניתן לצבוע את ההחתמה עם מרקרים על בסיס אלכוהול וצבעי מים. ונותן תוצאה מושלמת עם אבקת אמבוסינג.



דיו בריליאנס 


 דיו פיגמנטי בעל גוון פנינתי. ניתן להחתים איתו על שקפים וניירות פוטו והוא יתייבש ייבוש מלא. אולם אחרי זמן ארוך יחסית. למרות שרשום עליו שהוא מתייבש מהר. כמו כן בהחתמה על ניירות מבריקים ושקפים חייבים להיות מדוייקים ולא להזיז את החותמת כלל על מנת שההחתמה לא תימרח.
אחרי ייבוש מלא ניתן לצבוע עם מרקרים על בסיס אלכוהול (כמו קופיק ופרומרקר)




ורסה מג'יק

דיו גירי הוא דיו פיגמנטי  המתייבש יחסית מהר ויוצר מראה החתמה לא אחיד כאילו אבקתי (כמו גיר)
הדיו הזה פחות מתאים לשימוש עם אבקת אמבוסינג בגלל שהוא מתייבש יחסית מהר. אבל עם עובדים ממש מהר ניתן לשים עליו אבקה. אבל התוצאה לא תהיה אחידה ויפה בדרך כלל. יהיו אזורים שהאבקה לא תידבק אליהם וההבלטה תהיה עשויה מגבשושיות. לא ניתן לצבוע החתמה של דיו גירי עם מרקרים או צבעי מים כי יווצרו נזילות.




בתמונה הבאה ניתן לראות שהדיו הגירי אינו תופסאת אבקת האמבוסינג כמו שצריך כי הוא מתייבש מאוד מהר!


ורסה מארק 

דיו חסר צבע ודביק במיוחד המיועד ל3 שימושים עיקריים. הראשון הוא הבלטה חמה. זמן הייבוש של הדיו הזה הוא ארוך במיוחד והדיו עצמו הוא דביק במיוחד ולכן תוצאות של הבלטה חמה איתו הן מושלמות.




שימוש נוסף הוא ליצירת סימן מים. בהחתמה על נייר צבעוני ייווצר אפקט של גוון על גוון כלומר ההחתמה תיראה בגוון אחד יותר כהה מהצבע של הנייר עליו החתמנו.




שימוש נוסף הוא RESIST - ניתן להחתים עם הדיו הזה ולאחר מכן לעבור עליו עם דיו DYE ונקבל מראה כאילו השתמשנו במסכה. וזה בגלל שבמקומות בהם יש דיו ורסה מארק לא ייתפס דיו DYE. הטכניקה הזו עובדת הכי טוב על נייר מבריק.

שימוש בורסה מארק על נייר רגיל + דיו DYE מעליו.

שימוש בורסה מארק על נייר מבריק + דיו DYE מעליו.

לרוב לאחר כמה שימושים בפד דיו ורסה מארק כרית הדיו תיצבור לכלוך וצבעים שונים מהחותמות שלנו. זה דבר שמאוד קשה להימנע ממנו. אבל אין לו שום השפעה על ההחתמות העתידיות שלנו.


דיו STAZON 



דיו על בסיס ממס.הוא דיו פרמננטי (עמיד) המיועד לשימוש על משטחים חלקים ומבריקים. כמו זכוכית,מתכת,שקפים וכו'. אבל הוא מתאים להחתמה כמעט על כל דבר. ומאפשר צביעה של החתמות עם צבעי מים או מרקרים על בסיס מים. הוא אינו מתאים לשימוש עם מרקרים על בסיס אלכוהול. כי הוא ייצור נזילות. הוא מתייבש מהר מאוד ולכן חשוב לכסות אותו מיד בסיום השימוש. ולשמור את מכסה הפלסטיק הפנימי שלו.
הוא דיו עמיד למים ולכן לא ניתן לנקות אותו עם מגבונים לחים או מים וסבון.
חותמות שהוחתמו עם דיו STAZON ניתן לנקות רק עם STAZON CLEANER מיד לאחר השימוש. לרוב אם לא ינוקה מיידית ישאיר כתם על החותמת. אבל זה לא מזיק לחותמת בשום צורה.

דיו Archival של ריינג'ר

גם דיו על בסיס מים .גם הוא עמיד למים. הוא אינו מתאים לצביעה עם מרקרים על בסיס אלכוהול. אבל בהחלט מתאים לצביעה עם צבעי מים או מרקרים על בסיס מים. הוא מתאים להחתמה על משטחים חלקים. אבל עליהם יש צורך בייבוש עם אקדח חום. ניתן להחתים איתו גם על בד.

דיו ורסה קראפט


ניתן לשימוש על משטחים שונים כמו נייר,עץ,קרמיקה,עיסת נייר וכו'. אבל השימוש העיקרי שלו הוא לבדים. כאשר משתמשים על בד צריך לקבע על ידי גיהוץ.

אלו כל סוגי הדיו שאני משתמשת בהם. יש כמובן עוד המון סוגים נוספים אבל אלו העיקריים.
מה שצריך לזכור הוא שכל משטח שאנחנו מחתימים עליו יקבל דיו באופן שונה. זמן הייבוש יהיה שונה בין משטחים שונים ואפילו בין ניירות שונים.
ואני מציעה לכל אחת לשחק קצת עם הדיו שלה על משטחים שונים ולגלות את היכולות (או חוסר היכולות) של כל דיו.
מקווה שזה עשה לכן קצת סדר.
תודה שקפצתן לבקר,
אושרת



11 תגובות:

  1. אושרת, תודה רבה רבה על הפוסט המפורט!
    עזר לי מאוד!

    השבמחק
  2. וואוו, תודה. הכנת תשובה מפורטת ומלמדת. אולי עכשיו סוף סוף אפנים את הסוגים ולמה כל אחד משמש.
    פוסט חשוב! תודה מותק♥

    השבמחק
  3. היי היכן ניתן לרכוש דיו המתאים לבד?

    השבמחק
  4. היי, רשמת כמה סוגים של דיו למשטחים שהם לא נייר, אני רוצה דיו כזה בעיקר לשקפים.
    על איזה אחד היית ממליצה?

    השבמחק
  5. הי אושרת,
    הידע שלך מרשים.
    אני מחפשת דיו להחתמה על פלסטיק קשיח שיישאר קבוע ולא ירד בחיכוך בעור או במים (תכשיט למשל). על מה את ממליצה?
    תודה, עינת

    השבמחק
  6. הי, תודה מראש
    אני מחפש דיו לילדים עם כמה, שפחות אלרגיות לעור
    השימוש יהיה עם חותמות לגוף כך שלא יתיבש בתוך ספוגית הדיו בם אם היא נשארת פתוחה לאורך זמן אבל שיתיבש מהר על העור -:(

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא כל כך יודעת לענות לך על זה. אף אחד מסוגי הדיו שמצויינים בפוסט ו/או שאני עובדת איתם אינו מיועד להחתמה על הגוף. מציעה לך להתייעץ עם יצרני חותמות קפיציות כאלו שמייצרים חותמות להחתמה על ילדים בכניסה לג'ימבורי ודברים כאלו אולי הם ידעו לענות לך.

      מחק
  7. לאחרונה החלו לבצע עבודות יצירה מענינות עם דיו אלכוהולי. עדיין קשה למצוא את המוצר בארץ ומה שיש יקר יחסית. מענין יהיה לשמוע אם התנסית בדיו הזה.ומה ההמלצות שלך לגביו. תודה מראש

    השבמחק

השתמשתי ב...

http://www.reutacraft.com/product-category/hagim/%d7%a8%d7%90%d7%a9-%d7%94%d7%a9%d7%a0%d7%94-%d7%97%d7%92%d7%99%d7%9d/
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...